perjantai 28. marraskuuta 2014

Marraskuu 3,8% plussalle

Marraskuun pörssipäivät ovat takana ja plussaa kertyi mukavat 3,8%. Nousun taustalla oli kaikkien omistusryhmien positiivinen kehitys kuukauden aikana. Erinomainen kehitys toi taloudellista riippumattomuutta jälleen 5 kuukautta lähemmäs ja sen saavuttaminen taphtuu 13 vuoden ja 1 kuukauden kuluttua tuotto-odotuksen toteutuessa. Tarkempi katsaus arvopaperikohtaisesti jälleen vuosineljänneksen vaihtuessa ensi kuun jälkeen.

Liikunnan parissa oli myös hyvä kuukausi. Vielä pari päivää jäljellä ja tämän hetkinen saldo 21 kappaletta muita treenejä (yhteensä 39kpl) ja 47 km juoksua (yhteensä 112km). Suunnitelmissa olisi vielä ainakin yksi muu treeni ja mahdollisesti juoksulenkki tälle kuukaudelle.

edit: 22 treeniä ja 53km tuli näemmä saldoksi. Totaalia siis 40kpl ja 118km. Salkkuun päätyi kuun aikana lisää seligsonilte kehittyviä ja brandeja. Se tuohon jäi aiemmin kirjoittamatta.

lauantai 1. marraskuuta 2014

Lokakuu nollille

Lokakuun puolivälissä salkku kävi jo noin 15 000€ pakkasen puolella, mutta loppukuun nousu toi lähes nollatuloksen. Suorien osakesijoitusten ja rahastojen arvo jäi hieman pakkaselle, kun taas ydin nousi hieman plussalle. Pääomanlisäyksen eliminointi huomioiden, laski sijoitusten arvo kuukaudessa 0,05%, mutta pääoman lisäyksen myötä oli kokonaisuus lopulta euroinakin plussalla. Inflaation myötä ei tämä arvonlisäys kuitenkaan riittänyt tuomaan tavoitetta yhtään lähemmäs, joten laskennallisesti se on edelleen 13 vuoden ja 6 kuukauden päässä.

Talouden ollessa jo nyt kohtuullisella pohjalla, olen päättänyt panostaa myös fyysiseen hyvinvointiini entistä enemmän. Asetin itselleni tavoitteeksi 1.10. alkaneelle 12 kuukautiskaudelle 500 km juoksemista ja 150 kappaletta muita urheilusuorituksia. Lokakuun saldoksi kertyi 65 kilometria ja 18 muuta treeniä, joten voin olla tyytyväinen alkuun.

keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Berkshireä hieman salkkuun

600 Berkshiren B-osaketta tuli täyteen, kun ostin osakkeita pienen lisänipun. Markkinoilla heiluntaa on riittänyt ja parissa viikossa salkun arvosta suli 5%, mistä jo hieman on ehditty onneksi toipua. Tulevat viikot ja kuukaudet näyttävät jatkuuko heilunta yhtä voimakkaana ja onko markkinoiden trendi ylös- vai alaspäin.

tiistai 30. syyskuuta 2014

Q3 mukavasti plussalle

Q3 päättyi ja tuloksena mukava 4,5% nousu jakson alun pääomalle laskettuna. Pääomaa sain lisättyä 6 500€ salkkuun, joten 1 000€/kk tavoite ylittyi mukavasti ja koko vuoden tavoitekkin jo ylittyi. Mikäli karvan yli tavoittteen saisin lisättyä vielä vuoden viimeisellä neljänneksellä, niin pääoman lisäystahti nousisi 1 500€/kk tasolle, joka ylittäisi mukavasti 50% alkuperäisen tavoitteeni.

Kauteen mahtui sekä iloisia, että vähemmän iloisi suoriutujia. Järkyttävimmät tappiot aiheutuivat Venäjään sidoksissa olevista YIT:stä ja Stockmannista, joista molemmat laskivat yli 20%. Jenkkisijoitukset puolestaan kannattelivat salkkua yli 10% tuotoilla euromääräisesti.

Topit (vähintään +5%)
  • Berkshire +17,2%
  • USA +10,1% 
  • Okmetic +6,9%
  • Seligson Brands +6,5%
  • Japani +5,9%

Flopit (vähintään -5%)
  • YIT -27,9%
  • Stockmann -22,8%
  • Capman -12,5%
  • Apetit -7,1%
  • Elisa -6,0%

torstai 18. syyskuuta 2014

300 000€ kasassa!





Tänään salkussa tapahtui uuden rajapyykin ohitus ja 300 000€ kokonaisarvo ohittui salkussa. Tämä on itselleni henkisesti merkittävä pykälä ja antaa uskoa lopullisen tavoitteen täyttymiseen. Edellinen tasaluku ylittyi helmikuussa 2013 eli reilu puolitoista vuotta sitten. 100 000€ rajapyykki ohittui loppuvuodesta 2011.

400 000€ rajapyykki ylittyisi sijoitusten tuottotavoitteen täyttyessä 3 vuoden kuluttua, mutta markkinoiden heilunta voi ajanjaksoa muuttaa reilusti suuntaan kuin toiseenkin. Seuraavaa tasalukua odotellessa.

tiistai 16. syyskuuta 2014

Nippu Berkshirea salkkuun

Palkkarahoista sain siirrettyä kasan sivuun ja ne vaihtuivat Berkshiren B-sarjan osakenippuun. Seuraavalla ostolla ko osaketta menee 600 kappaleen määrä rikki. Yhden A-osakkeen edestä, jos tätä jotain päivänä omistaisi.

Myös 300 000€ rajapyykki häämöttää kokonaisuutena edessä päin. Mikäli markkinat eivät laske, niin se menee rikki vielä tänä vuonna.

keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Q2 kohtalaisesti plussalle

Toinen vuosineljännes toi mukanaan noin 4,5% arvonnousun neljänneksen alun pääomalle laskettuna. Lisäksi sain pääomia lisättyä reilut 7 000€, joten alkuvuoden osalta tavoite pääoman lisäämisestä tuli saavutettua. Neljännes päättyi uuteen ATH-lukemaan, reiluun 280 000€:on.

Q2:n sankareita olivat (vähintään +5%):

  • Fortum (+19,1%)
  • Seligson Kehittyvät (+9,6%)
  • YIT (+9,6%)
  • Japani-ETF (+7,8%)
  • Emerging Markets -EFT (+6,9%) 
  • Elisa (+6,9%)
  • Capman (+6,7%)
  • Seligson Brands (+6,3%)
  • USA-ETF (+6,0%)

Q2:n luuserit (vähintään -5%):
 
  • Atria (-12,3%)
  • Apetit (-10,4%)
  • Revenio (-5,3%)
Luvuissa ei ole huomioituna osinkoja.