Olen tällä hetkellä puolisentoista vuotta edellä alkuperäistä tavoitettani, mutta en silti koe mielekkääksi päivittää tavoitetta, koska etumatka johtuu pitkälti hyvästä markkinakehityksestä. Päädyinkin lisäämään sivupalkkiin tiedon vuosien lukumäärästä, joka tarvitaan 7% vuotuisella tuotolla ja 1000€ kuukausisäästöllä, jotta miljoona on kasassa. Koen tämän motivoivana tietona, kun säästämisen myötä näen vuosien lukumäärän tavoitteeseen laskevan.
Yritin laskea aluksi Google Spreadsheetin NPER-funktiolla kuukausien lukumäärä, mutta en tässä onnistunut. Olisiko lukijoilla vinkkejä tämän toteuttamiseen?
edit: miinusmerkkejä kaavaan, niin johan toimii
Onko palkasta säästämällä ja sijoittamalla mahdollista jäädä ennenaikaisesti eläkkeelle?
lauantai 31. toukokuuta 2014
sunnuntai 20. huhtikuuta 2014
Q1 lievästi plussalle
Vuosineljänneksen vaihtumisesta on jo kolmisen viikkoa, mutta kiireet ovat siirtäneet blogipäivitystä. Vuosineljännes toi mukanaan vajaan 2% arvonnousun ja vaivaisen 1 000 € lisäyksen salkun sijoitettuun pääomaan. Neljännekselle osui joitain ylimääräisiä menoja, jotka sijoitettavaa varallisuutta söivät, mutta kuluvalla neljänneksellä pitäisi olla mahdollisuus kiriä 1 000€ kuussa tahtia kiinni alkuvuoden osalta.
Salkun sankareita neljänneksellä olivat (nousua vähintään 5%):
-Revenio (35,6%)
-Elisa (8,7%)
-Sampo (6,1%)
-Nordea (6,0%)
-Atria (5,5%)
-Europe Small Cap -ETF (5,2%)
Luusereita puolestaan olivat (laskua vähintään 5%)
-YIT (-22,6%)
-Sanoma (-19,4%)
-Okmetic (-10,1%)
-Capman (-8,7%)
-Japani-ETF (-6,8%)
Salkun sankareita neljänneksellä olivat (nousua vähintään 5%):
-Revenio (35,6%)
-Elisa (8,7%)
-Sampo (6,1%)
-Nordea (6,0%)
-Atria (5,5%)
-Europe Small Cap -ETF (5,2%)
Luusereita puolestaan olivat (laskua vähintään 5%)
-YIT (-22,6%)
-Sanoma (-19,4%)
-Okmetic (-10,1%)
-Capman (-8,7%)
-Japani-ETF (-6,8%)
maanantai 31. maaliskuuta 2014
Sijoituslaina maksettu pois
Maksoin salkun ulkopuolisilla varoilla pois käytössäolleen sijoituslainan, koska realisoin lainan vakuuden. Harkitsen jatkossa sijoituslainan uutta käyttöönottoa, mutta juuri tällä hetkellä se ei ole ajankohtaista.
tiistai 25. helmikuuta 2014
Osingot 2014
Osingot ovat tiedossa omistusteni osalta ja yhtiöistä 4 korottaa osinkoa ja 4 leikkaa osinkoaan. Ennallaan osinko säilyy 3 yhtiöllä. YIT:n osalta ei vertailulukua ole johtuen yhtiön jakautumisesta. Varsinkin Sampon osinko oli minulle positiivinen yllätys. Okmeticin osalta osingottomuus oli tiedossa, koska he piensijoittajien verotusta optimoidakseen maksoivat osingon jo viime vuoden puolella. Revenion osalta vuoteen voi mahtua vielä lisäosinkoja, joten lopullinen osinko heiltä on tiedossa vasta vuoden lopulla.
| Osake | 2014 | 2013 |
|---|---|---|
| Atria | 0,22 € | 0,22 € |
| Capman | 0,04 € | 0,00 € |
| Citycon | 0,15 € | 0,15 € |
| Elisa | 1,30 € | 1,30 € |
| Fortum | 1,10 € | 1,00 € |
| YIT | 0,38 € | --- |
| Apetit | 1,00 € | 0,90 € |
| Okmetic | 0,00 € | 0,51 € |
| Revenio | 0,30 € | 0,50 € |
| Sampo | 1,65 € | 1,35 € |
| Sanoma | 0,10 € | 0,60 € |
| Stockmann | 0,40 € | 0,60 € |
perjantai 31. tammikuuta 2014
Salkun ytimen kehitys vuonna 2013
Kuukausi ehti kulua jo vuotta 2014, mutta nyt viimein on aika käydä läpi yksittäisten sijoitusteni menestys vuonna 2013. Tässä kirjoituksessa käyn läpi ydinsijoitusteni menesytksen viime vuonna.
Salkun ydin tuottojärjestyksessä vuosituoton mukaan:
Nordean kokonaistuotto vuoden aikana oli 37,6%, josta viimeisellä neljänneksellä kertyi 8,4%. Nordea on ydinsijoitus ja säilyy salkussa toistaiseksi.
Europe Small Cap ETF kasvatti arvoaan vuoden aikana 34,6%. Arvonnousua viimeisellä neljänneksellä kertyi 10,5%. ETF on osa salkun ydintä ja sen on tarkoitus siellä säilyä.
USA ETF nousi vuoden aikana 28,6%, josta viimeisellä neljänneksellä 8,8%. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Japan ETF kasvatti vuoden aikana arvoaan 21,8%. Viimeisellä neljänneksellä nousu jäi vaatimattomasti 0,4% tasolle. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Europe ETF kasvatti arvoaan vuoden aikana 19,9%, josta viimeisellä neljänneksellä kertyi 6,0%. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Emerging Markets EFT:n tuotto jäi vuositasolla vaatimattomaksi 5,5%. Viimeisellä neljänneksellä kertyi laskua -0,4%. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Nämä kaikki on salkussa tarkoitus säilyttää toistaiseksi ja näiden on tuoda muita sijoituksia tasaisempaa markkinatuottoa. Palaan muiden sijoitusten viime vuoden kehityksen osalta asiaan lähiaikoina.
Salkun ydin tuottojärjestyksessä vuosituoton mukaan:
Nordean kokonaistuotto vuoden aikana oli 37,6%, josta viimeisellä neljänneksellä kertyi 8,4%. Nordea on ydinsijoitus ja säilyy salkussa toistaiseksi.
Europe Small Cap ETF kasvatti arvoaan vuoden aikana 34,6%. Arvonnousua viimeisellä neljänneksellä kertyi 10,5%. ETF on osa salkun ydintä ja sen on tarkoitus siellä säilyä.
USA ETF nousi vuoden aikana 28,6%, josta viimeisellä neljänneksellä 8,8%. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Japan ETF kasvatti vuoden aikana arvoaan 21,8%. Viimeisellä neljänneksellä nousu jäi vaatimattomasti 0,4% tasolle. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Europe ETF kasvatti arvoaan vuoden aikana 19,9%, josta viimeisellä neljänneksellä kertyi 6,0%. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Emerging Markets EFT:n tuotto jäi vuositasolla vaatimattomaksi 5,5%. Viimeisellä neljänneksellä kertyi laskua -0,4%. ETF kuuluu salkun ytimeen ja säilyy siellä toistaiseksi.
Nämä kaikki on salkussa tarkoitus säilyttää toistaiseksi ja näiden on tuoda muita sijoituksia tasaisempaa markkinatuottoa. Palaan muiden sijoitusten viime vuoden kehityksen osalta asiaan lähiaikoina.
torstai 9. tammikuuta 2014
Rahamarkkinarahasto ulos, sisään kehittyviä ja brandeja
Myin loput omistukseni Seligsonin rahamarkkinarahastosta ja hankin tilalle tasaosuuksin heidän Kehittyvien markkinoiden rahaston ja Brandi-rahaston osuuksia. Rahamarkkinarahasto toimi jonkinlaisena vararahastona, mutta päädyin luopumaan siitä johtuen sen vaatimattomasta tuotosta nykyisessä markkinatilanteessa.
Salkku uuteen ennätykseen 2013 lopuksi
Salkun arvo kasvoi Q4:n aikana 21 070€, josta uutta pääomaa 9 750€. Neljänneksen alun pääomalle laskettuna arvonnousua kertyi 4,8%. Vuoden aikana salkun arvo kasvoi 100 828€, mistä uuden pääoman osuus on noin puolet eli 57 970€. Vuoden aikana salkun arvonnousu laskettuna vuoden alun pääomalle oli mukavat 27,5%. Tällaista nousua tuskin tullaan kuluvana vuonna näkemään, mutta en markkinoita osaa ajoittaa, joten markkinakehityksen mukana mennään.
Sijoitusrintamalla tapahtui neljänneksen aikana lähinnä positiivista kehitystä, joskin myös pieniä miinuksia nähtiin. Palaan myöhemmin yksittäisten sijoitusten menestykseen vuoden aikana.
Sijoitusrintamalla tapahtui neljänneksen aikana lähinnä positiivista kehitystä, joskin myös pieniä miinuksia nähtiin. Palaan myöhemmin yksittäisten sijoitusten menestykseen vuoden aikana.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)